søndag 28. november 2010

Hue
Etter å ha funnet en plass å overnatte, gikk vi ut for å bli kjent med byen. Vi gikk gatelangs og nøt synet av folkemengden, små sjarmerende butikker, markeder. Hue oppfattet jeg som en litt roligere by en Hanoi. Det vil si, vi kunne endelig gå over gaten, med litt mindre frykt for å bli påkjørt. Eller vi hadde da begynt å forstå hvordan vi skulle gå over gaten, uten å bli påkjørt - De stedene vi besøkte i Vietnam, stoppet ikke trafikken om noen skulle gå over veien. Trafikken var et eneste kaos, hvor biler og motorsykler kjørte i alle retninger.
Vi måtte skyve unna all redsel og gå inn i trafikken uten å stoppe!:D

Hue er kjent for masse flott arkitektur, som for eksempel, flere palasser, tombs og pagodas. De fleste bygg var godt bevart og viser at kriger heldigvis ikke har ødelagt byen fullstendig.
Våres første sightseeing i byen ble en rolig og idyllisk båttur langs elven - The  Perfume River
Trenger ikke å bestille på forhånd. Her er det bare å gå ned til båtene og spør om de er ledig.
I løpet av båtturen hadde vi noen stopp langs elven for å oppleve historiske steder - Pagodas.
De fleste pagodas var bygd for å ha en religiøs funksjon, og var og er også nå viktige for mange buddister.

Siden det er flere år siden jeg var i Vietnam, er det dessverre ikke alle pagodas og tombs jeg husker navnene på - uansett har Hue mye å by på.
TOMB OF TU DUC var et av de historiske stedene jeg husker best fra Hue.
Tidligere keiser Tu Duc fikk bygd stedet for seg selv og sine 104 koner og en rekke elskerinner.

Å finne veien til steder var ikke alltid lett, så vi måtte stoppe folk å spørre. På vei til stranden spurte vi ei dame om veien. Hun forklart og deretter inviterte hun oss hjem på te. Vi ble med, nyskjerrig på hvordan en vietnamesisk familie levde... Da vi kom til huset, fikk vi hilse på hennes datter. De fortalte om hvordan det er å leve i Vietnam, studiemuligheter etc. I følge henne, studerte hun hardt for å ikke miste studieplassen sin.
 Strand - ca. 20-30 min fra Hue

Restaurant:
Siden vi reiste med et fransk par, hadde vi to forskjellige Lonely planet bøker (forskjellige årstall).
Dette gjorde at vi oppdaget enda flere spennende plasser. Som for eksempel en restaurant
( Y Thao garden) et stykke fra sentrum, hvor vi bestillte 7 retter:) Her er en av de 7 rettene.
Utesteder: -Brown eyes
-Bar why not?

Flere bilder fra Hue:)
Perfume river

Solnedgang - båtur på Perfume river

Niesen til båteieren tok godt vare på oss:)