tirsdag 28. september 2010

Vietnam - en reise fra Hanoi til Ho Chi Minh

Vietnam var en utrolig reiseopplevelse uten følese av at masseturismen hadde inntatt landet. Etter å ha vært noen dager i Hong Kong, gikk turen videre med fly til Hanoi, Vietnam. Fra flyplassen tok vi buss inn til byen og videre med drosje til den delen av byen, hvor mange backpackers finner veien (old quarter). Her var det hostel, hoteller for de fleste lommebøker. For 20 dollar per natt var det mulig å få et hotellrom med god standard og inkludert frokost. Frokost kan en evt. spise på en av de mange cafeer, restauranter i byen. Jeg og mitt reisefølge valgte et koselig familie drevet hotell, i nærheten av et utvalg av resturanter, puber, reisebyrå etc. Perfekt beliggenhet!:) Angående stengetider for hoteller... Ikke alle hoteller er døgnåpne. Noe jeg fikk erfare:( . Kl. 11 el. 12 om kvelden stengte  hotellet og resepsjonisten la seg på en madrass ved resepsjonen. Så jeg måtte ringe på noen ganger, før en søvnig resepsjonist åpnet døra.
Det fine ved å bo hvor backpackere holdt til, var at vi kom alltid i snakk med mange interessante mennesker og fikk mange gode reise, opplevelse anbefalinger og anbefalinger om hvilke reisebyrå det var lurt å bruke. Mange hadde vært på reisefot i flere uker el. måneder og hadde flere erfaringer å dele, både gode og dårlige - absolutt verdt å høre på!
Hanoi har også et utvalg av museum; museum of vietnamese revolution, army museum er noen av museumene som er verdt å få med seg, om en ønsker å lære om vietnams historie.Der finnes også en mengde kunst gallerier, frukt og mat markeder etc. Noe for enhver interesse! For å komme seg rund i Hanoi, anbefaler jeg scooter! Scooter er også mulig å leie de fleste plasser i Vietnam.
Anbefaler å kjøpe Lonely planet, reishandbok for Vietnam, http://www.lonelyplanet.com/vietnam

Halong Bay
Når en først er nord i Vietnam, er Halong Bay et must! Vi tok buss til Halong City, hvor en båt tok oss videre i et fantastisk landskap. Vi overnattet en natt på båten med inkludert frokost og middag. Angående middag, var det mulig å kjøpe med seg dagens fangst og spørre kokken på båten om de kunne tilberede det (om en ønsket det)...Middagen bestod av flere vietnamesiske retter, som alle var fantastiske! Etter middagen ble det fest på taket med flere backpackere fra Canada og Usa.
I løpet av turen fikk vi besøke en grotte - Hang Dau Go (cave of Wooden stakes, Grotte des Merveilles). Det var også mulig å leie kajakk. Flere padlet i lag med reise leder for å så ta seg inn i en grotte. Dag to ble bade dag:) og tilbake til Hanoi.