lørdag 18. desember 2010

Sjokoladejul & Biscotti
Denne uken begynte jeg med baking til jul. Har laget biscotti. Fant oppskriften på en av mine favoritt blogger Trines mektige matblogg Bloggen har mange andre fantastiske oppskrifter, som er absolutt verdt å prøve ut;) 
Har også baket sjokoladekake ("sjokoladejul" som er en kakeoppskrift jeg har fått av min mor) og har laget pepperkakedeig, som er klar for utbaking i morgen:).

Sjokoladejul                                             
175 g. smør                                         
175 g. mørk sjokolade
2 dl. sukker
3 eggeplommer
1 dl. nøtter
1 dl. hvetemel
1 ss. kanel
2 ss. konsentrert appelsinjus
3 eggehviter

Smelt smør i en kjele og ta den bort fra varmen. Bryt sjokoladen og legg den i smøret. Tilsett sukker og eggeplomme, under kraftig omrøring, når sjokoladen har smeltet. Bland sammen nøtter, mel og kanel og rør det inn. Tilsett jus. Pisk hvitene (eggehvitene) til stivt skum og vend det inn med lett hånd. Hell det i en godt smurt og strødd (mel) i en spring form. Stek kaken ved 200 grader i ca. 25 min (midt i ovnen).

1 kommentar: